6/13/2018

Co można jeść podczas diety warzywno-owocowej dr Dąbrowskiej

kolorowa-salatka-widok-z-gory

W poprzednio opublikowanym poście w skrócie przedstawiłam Wam podstawowe zasady diety warzywno-owocowej, dziś natomiast przyszła pora na opisanie produktów, które są dozwolone podczas diety doktor Dąbrowskiej.
Gdy nasz post będzie dobiegał końca  warto zapoznać się zasadami wychodzenia z diety.

UWAGA UWAGA! 
Dr Dąbrowska dodała nowe produkty, które można spożywać podczas jej diety. Informacje te podał Instytut Promocji Zdrowia Dr Ewy Dąbrowskiej. Przy okazji zwróćcie uwagę na to, że część tych produktów można jeść tylko sporadycznie i w ilościach dekoracyjnych. Z nowości mamy między innymi szparagi, bakłażana, rabarbar, pomarańcze, mandarynki i granat.
Zaktualizowane tabelki znajdziecie na końcu tego wpisu.

EDIT
Na oficjalnej grupie FB diety dr Dabrowskiej, autorka książki wycofała się z informacji o tym, ze szparagi są dozwolone, natomiast nie ma o tym fakcie żadnej oficjalnej informacji.

Zdecydowanie polecam zakup książek dr Dąbrowskiej:

Na blogu znajdziecie sprawdzone przepisy diety dr Dąbrowskiej:
A na deser 😍



Co można jeść podczas diety warzywno-owocowej dr Dąbrowskiej

Po zapoznaniu się z podstawowymi zasadami diety dr Dąbrowskiej przychodzi czas na zapoznanie się z produktami, które są dozwolone podczas postu. Jest to bardzo istotna sprawa, ponieważ spożywanie zakazanych produktów, powoduje wyłączenie się OW, czyli odżywiania wewnętrznego (poczytacie o tym mechanizmie tutaj klik ).
Najważniejszym efektem postu jest oczyszczenie organizmu z wszelkich złogów, niepotrzebnych zwyrodnień, z zapasów tkanki tłuszczowej, spadek wagi jest tylko i wyłącznie skutkiem ubocznym.
Sama nazwa tej diety opisuje jej charakter, czyli spożywamy tylko warzywa i owoce. Natomiast są to dokładnie określone przez doktor produkty. Poniżej znajdziecie tabelki z wszystkimi produktami, które można jeść podczas diety. Są to niskokaloryczne warzywa i owoce, które dostarczają organizmowi fitozwiązki, witaminy i sole mineralne, a jednocześnie doskonale wpływają na proces odżywiania wewnętrznego i oczyszczanie organizmu. Podczas postu doktor Dąbrowska zaleca spożywać jak najwięcej surowych warzyw, ponieważ w takiej formie zawierają one najwięcej enzymów i są pokarmem najbogatszym biologicznie. Tutaj należy dodać istotna informację - w takie produkty warto zaopatrywać się u zaufanych dostawców. Natomiast owoce w diecie warzywno-owocowej nie mogą być podstawą dań, które jemy, a tylko niewielkim dodatkiem. Jemy je w ilościach śladowych, dla poprawienie smaku potrawy.


Ważnym elementem przygotowania się do diety jest zadbanie, nie tylko o odpowiednią obróbkę, ale także o przygotowanie warzyw do spożycia. Staranne mycie i płukanie warzyw i owoców może czasami nie być wystarczające. Skutecznym sposobem jest dokładne umycie ich w roztworze przygotowanym z octu jabłkowego i wody (na 1 litr wody dajemy 1/2 szklanki octu). Możemy tez użyć soku z cytryny ( 2 łyżki na litr wody). Natomiast pestycydy usuniemy mocząc warzywa i owoce przez 5 minut w roztworze z sodą oczyszczoną (2 płaskie łyżki sody na 1 litr wody). Potem wystarczy je tylko opłukać i gotowe.

Jakie dania możemy przygotować?
  • soki i koktajle z warzyw z niewielka ilością dozwolonych owoców. Ja osobiście jestem ogromną zwolenniczką smoothie, czyli bardzo dokładnie zmiksowanych warzyw z niewielką ilości wody. W ten sposób wykorzystujemy całe warzywo, a nie jak w przypadku soku, gdzie wytłoczyny wyrzucamy. Tutaj znajdziecie przykładowy przepis na zielony koktajl z kiwi i zielony koktajl z grejpfrutem
  • surowe zupy warzywne, czyli chłodniki na bazie wywaru warzywnego, na przykład chłodnik z buraków
  • surówki jedno- lub kilkuskładnikowe
  • kiełki
  • kiszonki
  • przekąski w postaci surowych i suszonych warzyw i owoców (jarmuż, burak, jabłko, suszona śliwka). Produkty suszone nie mogą zawierać cukru
  • zupy krótko gotowane do 30 minut (idealnym pomysłem jest wywar warzywny przepis tutaj klik, na którego bazie później przygotujemy każdy rodzaj zupy)
  • warzywa gotowane na parze, pieczone i duszone

Warto też wspomnieć, że kremy czy musy warzywne i owocowe mają wyższy indeks glikemiczny ,niż ich surowe odpowiedniki. Zawierają także mniej błonnika i substancji odżywczych. Wszystkie gotowane na parze warzywa - to najlepsza forma obróbki termicznej - warto gotować al dente, a po ugotowaniu przelać zimną wodą. Wtedy warzywa pozostaną chrupkie i smaczne, a także zachowają swój kolor.

Co pijemy podczas postu?
  • wodę mineralną niegazowaną z podwyższoną zawartością magnezu
  • aromatyczne napary ziołowe ( mięta, pokrzywa, rumianek, melisa, łopian, mniszek lekarski, dzika róża, nagietek)
  • herbaty ziołowe i owocowe (sprawdzajmy na opakowaniu czy nie zawierają cukru czy też aromatów smakowych)

Czym przyprawiamy podczas postu?
  • gruba sól himalajska lub morska, Kłodawska
  • czarny pieprz
  • suszone zioła
  • świeże zioła
  • sok z cytryny
  • ocet jabłkowy
  • nie używamy gotowych mieszanek przypraw, które zawierają glutaminian sodu czy inne polepszacze smaku

Polecane przez Beatę Dąbrowską zioła i przyprawy:
  • anyż
  • bazylia
  • cebula, dymka
  • cynamon
  • curry
  • estragon
  • gałka muszkatołowa
  • imbir świeży i suszony
  • kardamon
  • kmin rzymski
  • kminek
  • koperek
  • kurkuma
  • liść laurowy
  • majeranek
  • natka pietruszki
  • pieprz biały, czarny, cayenne, ziołowy
  • rozmaryn
  • szczypiorek
  • tymianek
  • zioła prowansalskie

Kolejność spożywania dań podczas diety:
Surowe:
  • warzywa surowe
  • musy z surowych warzyw
  • surówki
  • kiszonki
  • świeżo wyciskane soki
  • koktajle
Gotowane:
  • warzywa pieczone, gotowane, duszone
  • zupy
  • kompoty
  • musy z gotowanych warzyw i owoców
  • pasteryzowane soki

I co bardzo ważne! Trzeba planować czas posiłków, najlepiej jest je jeść  o tych samych godzinach, czyli regularnie. Warto znaleźć te parę minut spokoju i ciszy, aby usiąść przy stole i spokojnie zjeść i przeżuć każdy kęs. Nie jedzmy w biegu, bo to bardzo niezdrowe!







Print Friendly and PDF

18 komentarzy:

  1. Ooooo Super.Zaczynam przygodę z dietą, będę więc chętnie tu zaglądać. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za podanie wiedzy w pigułce! Nie rozumiem tylko tej zasady spożywania posiłków w kolejności - w ciągu dnia najpierw surowe, potem gotowane, czy w jednym posiłku? Wyjaśnij, proszę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chodzi o kolejność spożywania dań w jednym posiłku, np.obiadu. Zaczynamy od surowych warzyw, a potem jemy te ugotowane, czyli najpierw surówka, a potem zupa :).

      Usuń
  3. W jaki sposób należy zachować kolejność spożywania dań podczas diety? To jest rozkład w ciągu dnia? Najpierw surowe, potem gotowane? Czy w jednym posiłku? Błagam, oświeć mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam, czy w fazie detoxu mozna jesc te wszystkie owoce z tabeli? slyszalam ze tylko jablko grejfrut i cytryna. Porownywalam wlasnie kalorycnosc innych owocow i nie rozumiem czemu nie mozna jesc malin borowek kiwi czy pomarancza??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można jeść 2 jabłka i 1 grejpfruta i cytrynę dziennie. Natomiast pozostałe owoce z tabelki dozwolone są tylko w ilościach dekoracyjnych, tak jak to jest zaznaczone w tabelce. Wg dr Dąbrowskiej nie chodzi tu tylko o kaloryczność, ale także o inne parametry.

      Usuń
  5. Skąd wzięłaś tą tabelkę ? Jak rozumiem zaiast dwój jabłek mogą być na przykład 2 kiwi ??? podobno kalorie prawda ? dobrze mowie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak jest napisane, są to oficjalne źródła dr Dąbrowskiej. Nie, tak jak jest podane w książce, w ciągu dnia można zjeść 2 jabłka i grejpfruta, natomiast inne dozwolone owoce tylko i wyłącznie w ilościach dekoracyjnych. Nie chodzi tu tylko o kalorie, ale także o IG i inne składniki.

      Usuń
  6. Witam a co z kiełkami z rodzajami bo wiem że mong nie można a lucerny?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry, można tylko jeść kiełki dozwolonych produktów.

      Usuń
  7. W książce Ewy Dąbrowskiej jest napisane, że można spożywać również owoce suszone, ale nie są one wymienione ani też nie ma informacji w jakiej ilości. Czy może wiesz coś na ten temat ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można suszone bez dodatku cukru ani innych składników śliwki i żurawinę, w ilościach dekoracyjnych.

      Usuń
  8. skąd te tabelki? opis "oficjalne źródło" do mnie nie trafia, gdyż na oficjalnej stronie dr Dąbrowskiej takich nie ma
    czyli skąd?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Strona Instytutu Promocji Zdrowia dr E.Dąrowskiej ma być wkrótce zaktualizowana, taką informację od nich otrzymałam. Natomiast dokument z aktualizacją listy został zamieszczony na oficjalnej grupie na FB.

      Usuń
  9. A co z chilli suszone ostre ? Dodałem je do lecza :) Dzień 4 diety .

    OdpowiedzUsuń