6/13/2018

Co można jeść podczas diety warzywno-owocowej dr Dąbrowskiej

kolorowa-salatka-widok-z-gory

W poprzednio opublikowanym poście w skrócie przedstawiłam Wam podstawowe zasady diety warzywno-owocowej, dziś natomiast przyszła pora na opisanie produktów, które są dozwolone podczas diety doktor Dąbrowskiej.
Gdy nasz post będzie dobiegał końca  warto zapoznać się zasadami wychodzenia z diety.

Zdecydowanie polecam zakup książek dr Dąbrowskiej:

Na blogu znajdziecie sprawdzone przepisy diety dr Dąbrowskiej:
A na deser 😍



Co można jeść podczas diety warzywno-owocowej dr Dąbrowskiej

Po zapoznaniu się z podstawowymi zasadami diety dr Dąbrowskiej przychodzi czas na zapoznanie się z produktami, które są dozwolone podczas postu. Jest to bardzo istotna sprawa, ponieważ spożywanie zakazanych produktów, powoduje wyłączenie się OW, czyli odżywiania wewnętrznego (poczytacie o tym mechanizmie tutaj klik ).
Najważniejszym efektem postu jest oczyszczenie organizmu z wszelkich złogów, niepotrzebnych zwyrodnień, z zapasów tkanki tłuszczowej, spadek wagi jest tylko i wyłącznie skutkiem ubocznym.
Sama nazwa tej diety opisuje jej charakter, czyli spożywamy tylko warzywa i owoce. Natomiast są to dokładnie określone przez doktor produkty. Poniżej znajdziecie tabelki z wszystkimi produktami, które można jeść podczas diety. Są to niskokaloryczne warzywa i owoce, które dostarczają organizmowi fitozwiązki, witaminy i sole mineralne, a jednocześnie doskonale wpływają na proces odżywiania wewnętrznego i oczyszczanie organizmu. Podczas postu doktor Dąbrowska zaleca spożywać jak najwięcej surowych warzyw, ponieważ w takiej formie zawierają one najwięcej enzymów i są pokarmem najbogatszym biologicznie. Tutaj należy dodać istotna informację - w takie produkty warto zaopatrywać się u zaufanych dostawców. Natomiast owoce w diecie warzywno-owocowej nie mogą być podstawą dań, które jemy, a tylko niewielkim dodatkiem. Jemy je w ilościach śladowych, dla poprawienie smaku potrawy.


Ważnym elementem przygotowania się do diety jest zadbanie, nie tylko o odpowiednią obróbkę, ale także o przygotowanie warzyw do spożycia. Staranne mycie i płukanie warzyw i owoców może czasami nie być wystarczające. Skutecznym sposobem jest dokładne umycie ich w roztworze przygotowanym z octu jabłkowego i wody (na 1 litr wody dajemy 1/2 szklanki octu). Możemy tez użyć soku z cytryny ( 2 łyżki na litr wody). Natomiast pestycydy usuniemy mocząc warzywa i owoce przez 5 minut w roztworze z sodą oczyszczoną (2 płaskie łyżki sody na 1 litr wody). Potem wystarczy je tylko opłukać i gotowe.

Jakie dania możemy przygotować?
  • soki i koktajle z warzyw z niewielka ilością dozwolonych owoców. Ja osobiście jestem ogromną zwolenniczką smoothie, czyli bardzo dokładnie zmiksowanych warzyw z niewielką ilości wody. W ten sposób wykorzystujemy całe warzywo, a nie jak w przypadku soku, gdzie wytłoczyny wyrzucamy. Tutaj znajdziecie przykładowy przepis na zielony koktajl z kiwi i zielony koktajl z grejpfrutem
  • surowe zupy warzywne, czyli chłodniki na bazie wywaru warzywnego, na przykład chłodnik z buraków
  • surówki jedno- lub kilkuskładnikowe
  • kiełki
  • kiszonki
  • przekąski w postaci surowych i suszonych warzyw i owoców (jarmuż, burak, jabłko, suszona śliwka). Produkty suszone nie mogą zawierać cukru
  • zupy krótko gotowane do 30 minut (idealnym pomysłem jest wywar warzywny przepis tutaj klik, na którego bazie później przygotujemy każdy rodzaj zupy)
  • warzywa gotowane na parze, pieczone i duszone

Warto też wspomnieć, że kremy czy musy warzywne i owocowe mają wyższy indeks glikemiczny ,niż ich surowe odpowiedniki. Zawierają także mniej błonnika i substancji odżywczych. Wszystkie gotowane na parze warzywa - to najlepsza forma obróbki termicznej - warto gotować al dente, a po ugotowaniu przelać zimną wodą. Wtedy warzywa pozostaną chrupkie i smaczne, a także zachowają swój kolor.

Co pijemy podczas postu?
  • wodę mineralną niegazowaną z podwyższoną zawartością magnezu
  • aromatyczne napary ziołowe ( mięta, pokrzywa, rumianek, melisa, łopian, mniszek lekarski, dzika róża, nagietek)
  • herbaty ziołowe i owocowe (sprawdzajmy na opakowaniu czy nie zawierają cukru czy też aromatów smakowych)

Czym przyprawiamy podczas postu?
  • gruba sól himalajska lub morska, Kłodawska
  • czarny pieprz
  • suszone zioła
  • świeże zioła
  • sok z cytryny
  • ocet jabłkowy
  • nie używamy gotowych mieszanek przypraw, które zawierają glutaminian sodu czy inne polepszacze smaku

Polecane przez Beatę Dąbrowską zioła i przyprawy:
  • anyż
  • bazylia
  • cebula, dymka
  • cynamon
  • curry
  • estragon
  • gałka muszkatołowa
  • imbir świeży i suszony
  • kardamon
  • kmin rzymski
  • kminek
  • koperek
  • kurkuma
  • liść laurowy
  • majeranek
  • natka pietruszki
  • pieprz biały, czarny, cayenne, ziołowy
  • rozmaryn
  • szczypiorek
  • tymianek
  • zioła prowansalskie

Kolejność spożywania dań podczas diety:
Surowe:
  • warzywa surowe
  • musy z surowych warzyw
  • surówki
  • kiszonki
  • świeżo wyciskane soki
  • koktajle
Gotowane:
  • warzywa pieczone, gotowane, duszone
  • zupy
  • kompoty
  • musy z gotowanych warzyw i owoców
  • pasteryzowane soki

I co bardzo ważne! Trzeba planować czas posiłków, najlepiej jest je jeść  o tych samych godzinach, czyli regularnie. Warto znaleźć te parę minut spokoju i ciszy, aby usiąść przy stole i spokojnie zjeść i przeżuć każdy kęs. Nie jedzmy w biegu, bo to bardzo niezdrowe!





Print Friendly and PDF

10 komentarzy:

  1. Ooooo Super.Zaczynam przygodę z dietą, będę więc chętnie tu zaglądać. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za podanie wiedzy w pigułce! Nie rozumiem tylko tej zasady spożywania posiłków w kolejności - w ciągu dnia najpierw surowe, potem gotowane, czy w jednym posiłku? Wyjaśnij, proszę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chodzi o kolejność spożywania dań w jednym posiłku, np.obiadu. Zaczynamy od surowych warzyw, a potem jemy te ugotowane, czyli najpierw surówka, a potem zupa :).

      Usuń
  3. W jaki sposób należy zachować kolejność spożywania dań podczas diety? To jest rozkład w ciągu dnia? Najpierw surowe, potem gotowane? Czy w jednym posiłku? Błagam, oświeć mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam, czy w fazie detoxu mozna jesc te wszystkie owoce z tabeli? slyszalam ze tylko jablko grejfrut i cytryna. Porownywalam wlasnie kalorycnosc innych owocow i nie rozumiem czemu nie mozna jesc malin borowek kiwi czy pomarancza??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można jeść 2 jabłka i 1 grejpfruta i cytrynę dziennie. Natomiast pozostałe owoce z tabelki dozwolone są tylko w ilościach dekoracyjnych, tak jak to jest zaznaczone w tabelce. Wg dr Dąbrowskiej nie chodzi tu tylko o kaloryczność, ale także o inne parametry.

      Usuń
  5. Skąd wzięłaś tą tabelkę ? Jak rozumiem zaiast dwój jabłek mogą być na przykład 2 kiwi ??? podobno kalorie prawda ? dobrze mowie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak jest napisane, są to oficjalne źródła dr Dąbrowskiej. Nie, tak jak jest podane w książce, w ciągu dnia można zjeść 2 jabłka i grejpfruta, natomiast inne dozwolone owoce tylko i wyłącznie w ilościach dekoracyjnych. Nie chodzi tu tylko o kalorie, ale także o IG i inne składniki.

      Usuń