11/03/2017

Sałatka z dynią i figami


Sezon na dynię trwa w najlepsze ! To wdzięczne warzywo możemy wykorzystywać w kuchni na przeróżne sposoby. Przygotujemy z niej dania wytrawne, a także słodkości. Dynia jest bardzo uniwersalnym składnikiem. Pod spodem we wpisie znajdziecie całe mnóstwo kulinarnych inspiracji  z jej udziałem.
Dziś natomiast chciałam Wam pokazać prosty przepis na fajną sałatkę, która bardzo apetycznie wygląda na talerzu i idealnie pasuje do jesiennych klimatów, ponieważ wykorzystałam  w niej sezonowe składniki.  Oto sałatka z dynią i figami, przyprawiona sosem z delikatną nutką czosnku i kremem balsamicznych.
Mówię Wam pycha !


Parę słów o dyni
Dynia to rodzaj roślin jednorocznych należących  do  rodziny dyniowatych. To warzywo bogate w witaminy i minerały, zwłaszcza niezbędny mężczyznom cynk, a przy tym ma niewiele kalorii.
Dynia jest bogata w beta-karoten - to pomarańczowy, czerwony i żółty barwnik roślinny (to dzięki niemu dynia ma tak intensywny kolor) i jednocześnie substancja o właściwościach leczniczych. Beta-karoten  jest przeciwutleniaczem i hamuje szkodliwe procesy oksydacyjne, a także zapobiega rozwojowi chorób nowotworowych. Spośród owoców i warzyw uprawianych w Polsce dynia jest jednym z bogatszych źródeł beta-karotenu. Pamiętajmy, że  beta-karoten jest odporny na działanie wysokiej temperatury, dlatego poddana obróbce cieplnej dynia jest również dobrym źródłem prowitaminy A.
Dodatkowo jest niskokaloryczna i beztłuszczowa oraz zawiera dużo celulozy, dzięki czemu jest to dobre warzywo na odchudzanie, ponieważ przyspiesza przemianę materii. Zawarte w niej substancje balastowe przeciwdziałają także zaparciom i obniżają poziom cholesterolu.
Należy zwrócić uwagę, że indeks glikemiczny dyni jest wysoki i wynosi  75, dlatego nie jest ona wskazana w cukrzycy.
Smakoszy dyni nie będę przekonywać do  odmiany Uchiki Kuri z Wyspy Hokkaido, bo każdy doskonale ją zna. Ja w tym roku próbowałam nowej odmiany Futsu Black. Upiekłam ją, kolor ma mniej intensywny niż Hokkaido, czyli zawiera mniej karotenoidów. Jada się ją ze skórką, jest mączysta i słodkawa.
Próbowałam też odmianę Microwave, są to małe okrągłe żółto-pomarańczowe prążkowane dynie, które przygotowuje się w mikrofali. W smaku przypominają trochę ziemniaka...
W sprzedaży są też dynie makaronowe Stripetti i Pyza, ale ja nie jestem ich wielbicielką. Zdecydowanie bardziej od nich wolę prawie bezobsługową dynię bezłupinową Miranda.

Wartości odżywcze dyni  surowej/gotowanej w 100 g
  • Wartość energetyczna - 26/20 kcal
  • Białko ogółem - 1.00/0.72 g
  • Tłuszcz - 0.10/0.07 g
  • Węglowodany - 6.50/4.90 g (w tym cukry proste 2.76/2.08)
  • Błonnik - 0.5/1.1 g
  • Witamina C – 9.0/4.7 mg
  • Tiamina – 0.050/0.031 mg
  • Ryboflawina – 0.110/0.078 mg
  • Niacyna - 0.600/0.413 mg
  • Witamina B6  - 0.061/0.044 mg
  • Kwas foliowy -  16/9 µg
  • Witamina A – 8513/5755 IU
  • Witamina E – 1.06/0.80 mg
  • Witamina K - 1.1/0.8 µg
  • Wapń – 21/15 mg
  • Żelazo - 0.80/0.57 mg
  • Magnez - 12/9 mg
  • Fosfor - 44/30 mg
  • Potas - 340/230 mg
  • Sód – 1/1 mg
  • Cynk - 0.32/0.23 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Dynia w kuchni
Pieczona dynia wspaniale smakuje na ciepło, taka wyciągnięta prosto z piekarnika, ale jest też doskonałą bazą do innych dań, tak wytrawnych jak i słodkich. Z upieczonej dyni możemy również zrobić pure, a następnie je zamrozić.Wtedy, gdy już minie sezon dyniowy możemy również cieszyć się jej smakiem.
Na blogu znajdziecie sporo różnych przepisów  z dynią. Jeśli będzie piec jakieś ciasto z tym warzywem koniecznie zróbcie sobie przyprawę do ciasta dyniowego !

Dynia na wytrawnie:

I na słodko:

-------------------------------------------------------------
Sałatka z dynią i figami
Czas przygotowania: 15 minut
Składniki:

  • 3 - 4 plastry pieczonej dyni
  • 2 dojrzałe figi
  • 50 g mozzarelli
  • kilka plasterków dojrzewającej szynki
  • garść listków sałaty radicchio
  • 1/2 ząbka czosnku
  • sok z cytryny
  • sól
  • pieprz
  • oliwa z oliwek
  • krem balsamiczny


Wykonanie:
Dynię kroimy  w kostkę, tak samo kroimy mozzarellę. Figi kroimy w ósemki, listki radicchio w małe kawałki, a szynkę w szerokie paski.
W szklance mieszamy sól, pieprz, oliwę, sok z cytryny i przeciśnięty przez praskę czosnek. Na talerzu lub w misce układamy wszystkie składniki sałatki, dodajemy sos, a na koniec polewamy kremem balsamicznym. Przed podaniem mieszamy.


Print Friendly and PDF

4 komentarze:

  1. Bo kto nie kocha fig, cudowna kompozycja

    OdpowiedzUsuń
  2. Wow, ale pysznośc :D Uwielbiam takie sałatki - z dynią i figami jeszcze nie próbowałam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie zachęcam :). Taka jesień na talerzu.

      Usuń