6/08/2017

Sałatka z pieczonym kalafiorem i ciecierzycą

warzywa-w-misce-widok-z-gory

Za oknem coraz cieplej, więc mięsa mi ostatnio nie w głowie.  Teraz często na naszym stole  goszczą różne sałatki. Składnikami, które idealnie będą się komponowały w sałatce są wszelkiego rodzaju pieczone warzywa. Wystarczy skropić je kilkoma kroplami dobrej oliwy z oliwek, dodać nieco octu balsamicznego i będzie pyszne ! Zapraszam więc na aromatyczną sałatkę z orientalną nutą z pieczonego kalafiora z  dodatkiem ciecierzycy.


Parę słów o tym dlaczego warto jeść kalafiora
To jednoroczne warzywo należące do rodziny kapustowatych często gości na naszych stołach, dowiedzmy się więc co dobrego dla naszego organizmu skrywa jego wnętrze. Jego jadalną częścią jest kwiatostan, który z reguły jest w kolorze białym, choć mamy też piękną fioletową odmianę kalafiora i odmianę romesco, która jest zielona i zawiera sporą ilość antyutleniaczy. Kalafior należy do grupy pokarmów roślinnych o najsilniejszym potencjale antynowotworowym.
W kalafiorze znajdziemy znaczne ilości błonnika pokarmowego, potasu, wapnia, magnezu, a także żelaza, cynku, miedzi, jodu i fluoruPonadto posiada witaminy z grupy B oraz niewielką ilość beta-karotenu. I co ważne dla osób dbających o wagę ma bardzo małą ilość kalorii.
Warto też wspomnieć, że kalafior jest warzywem ciężkostrawnym, unikajmy więc spożywania go wieczorem. Posiada też właściwości gazotwórcze, dlatego warto go przyrządzać z kminkiem, imbirem czy czosnkiem.

Wartości odżywcze surowego kalafiora ( w 100 g)
  • Wartość energetyczna (kcal) 24
  • Tłuszcz 0,3 g      
  • Kwasy tłuszczowe nasycone 0,1 g          
  • Sód 30 mg          
  • Potas 299 mg    
  • Węglowodany 5 g          
  • Błonnik 2 g        
  • Cukry 1,9 g        
  • Białko 1,9 g                       
  • Kwas askorbinowy 48,2 mg
  • Wapń    22 mg   
  • Żelazo   0,4 mg
  • Witamina B6   0,2 mg      
  • Magnez  15 mg
Co można wyczarować z kalafiora ?
Z reguły jadamy go ugotowanego w wodzie (za brzydki zapach, który się z niego wydobywa podczas grotowania odpowiada siarka, możemy go nieco zneutralizować dodając do gotującej się wody mleko) i polanego masłem z tarta bułką, ale to zdrowe warzywo rozwija przed nami wiele innych możliwości. Doskonale smakuje na surowo – tak, tak, to nie pomyłka, koniecznie go spróbujcie w takiej postaci, jest chrupiący i pyszny – w różnych sałatkach czy z dodatkiem dipów. Możemy go też upiec z dodatkiem aromatycznych przypraw lub ugotować na parze. Zdecydowanie polecam tę formę bardziej niż gotowanie w wodzie, podczas którego wypłukujemy z niego sporą ilość jego wartości odżywczych.

Na blogu znajdziecie garść przepisów z kalafiorem w roli głównej:
Keralskie curry warzywne według Jamiego Olivera
-------------------------------------------------------------
Sałatka z pieczonym kalafiorem i ciecierzycą
Czas przygotowania: 40 minut
Składniki:
  • 1 kalafior podzielony na różyczki
  • 2 łyżeczki kuminu
  • 2 łyżeczki mielonej kolendry
  • ½ łyżeczki ostrej papryki
  • sól
  • pieprz
  • oliwa z oliwek
  • 2 szklanki pieczonej ciecierzycy
  • ocet balsamiczny
  • listki mięty
  • ziarenka z ½  granatu

Wykonanie:
W misce mieszamy przyprawy z oliwą  z oliwek, dodajemy kalafiora i dokładnie obtaczamy go powstałą masą. Przekładamy do żaroodpornego naczynia i pieczemy w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez 30 minut.
Do dużej miski wrzucamy ciecierzycę, dodajemy ocet, porwane listki mięty, ziarenka granata i upieczonego kalafiora. Wszystko mieszamy, doprawiamy solą, pieprzem i skrapiamy oliwą.


Print Friendly and PDF

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz