7/13/2018

Protokół wyjścia - nowe zasady wychodzenia z diety dr Dąbrowskiej


W kwietniu tego roku na naszym rynku wydawniczym pojawiła książka pod tytułem "Dieta warzywno-owocowa dr Ewy Dąbrowskiej i co dalej". O książce można poczytać tutaj - klik. Autorką książki jest synowa doktor, Beata Anna Dąbrowska, a dr Ewa Dąbrowska i dietetyczka Paulina Borkowska współpracowały przy jej powstaniu. Znalazło się  w niej mnóstwo cennych informacji dotyczących wychodzenia z postu i nowych zasadach opracowanych autorki książki, między inny protokół wyjścia z diety.
Po szczegóły zapraszam do książki,  natomiast w dzisiejszym wpisie znajdziecie podstawowe informację o tym, jak wyjść z  diety zgodnie z nowymi zasadami.

Na blogu znajdziecie również poprzednią metodę wychodzenia z  diety klik tutaj oraz parę słów o nanjnowszej książce dr Dąbrowskiej, czyli Dieta warzywno-owocowa dr Ewy Dąbrowskiej przepisy na wychodzenie.





Protokół wyjścia - nowe zasady wychodzenia z diety dr Dąbrowskiej

Po przeprowadzonej diecie warzywno-owocowej musimy myśleć o prawidłowym wyjściu z niej, czyli powolnym wprowadzaniem do naszego żywienia zdrowych i niezbędnych dla organizmu produktów, a także zmianę naszego dotychczasowego stylu i sposobu żywienia, na taki, który pozwoli nam utrzymać zdrowie i odpowiednią wagę naszego ciała. W trakcie wyjścia z diety powoli powinna wzrastać kaloryczność naszych posiłków, aż do uzyskania diety o wartości kalorycznej zgodnej z naszymi indywidualnymi zapotrzebowaniami.

Protokół wyjścia
Protokół wyjścia składa się  z trzech faz, które różnią się między sobą kalorycznością potraw, tylko w pierwszych dniach tuż po poście oraz listą wprowadzanych produktów. Niezbędna jest także faza startowa, której celem jest przygotowanie naszego układu pokarmowego do prawidłowego trawienia i wykorzystywania składników odżywczych tak niezbędnych dla naszego organizmu, a także ulepszenie procesów, w których pozbywamy się zalegających toksyn.


Podstawowe zasady wprowadzania protokołu wyjścia (za książką "Dieta warzywno-owocowa dr Ewy Dąbrowskiej i co dalej" Beaty Anny Dąbrowskiej)
  • Zadbaj o prawidłowe trawienie
  • Żywność musi być świeża i wysokiej jakości
  • Surowe pokarmy mają najwyższą biodostępność. Dozwolona obróbka termiczna to gotowanie na parze i w szybkowarze, duszenie w wodzie, pieczenie w piekarniku, grillowanie na ruszcie, a także smażenie na patelni ceramicznej z dodatkiem tłuszczu w końcowej fazie obróbki
  • Unikanie przetworzonej żywności i produktów wędzonych
  • Zadbanie o różnorodność posiłków
  • Pamiętanie, że kaloria kalorii nie jest równa
  • Jedzenie produktów, które nie zawierają glutenu
  • Odpowiednie komponowanie posiłków, do każdego trzeba dodawać warzywa. Unikanie łączenia mięsa, ryb i jaj z kaszą. Podawanie owoców osobno
  • Stosowanie naturalnych przypraw oraz świeżych i suszonych ziół

Cztery fazy wyjścia

Faza startowa
Jej celem jest usprawnienie procesu trawienia, tak aby produkty, które wprowadzamy w kolejnych fazach były prawidłowo wchłaniane. Bardzo ważne też jest odpowiednie nawodnienie naszego organizmu. Wchłanianie i transport  składników odżywczych jest wtedy efektywniejszy. Zalecana ilość wypitych płynów to 2,5 - 3 litry dziennie. Natomiast prawidłowe stężenie soków trawiennych i zakwaszenie żołądka jest warunkiem prawidłowego trawienia. W  żołądku pH fizjologiczne musi być kwaśne (1-2,5), w przeciwnym przypadku dochodzi do zaburzenia trawienia. W zaburzonym środowisku białko nie jest trawione i zalega  w żołądku, a później przechodzi do kolejnych części układu. To sprawia, że jedzenie zalega  w jelitach i fermentuje.

Faza pierwsza
1000-1800 kcal i więcej,  zgodnie z zapotrzebowaniem. Ilość przyswajalnych węglowodanów netto 30-50 g dziennie
Czas trwania tej fazy jest uzależniony od celów terapii, problemów z gospodarką hormonalną i stopniem nadwagi. Może trwać od jednego do kilku dni, a czasami nawet więcej. Wszystko jest indywidualną kwestią. Z każdym dniem powinniśmy zwiększać kaloryczność naszych posiłków o 200-300 kcal. Faza ta nie jest tak restrykcyjna, jak sama dieta. W ciągu 8-12 powinniśmy zjadać 3-4 posiłki. Jest to tak zwane okno żywieniowe, czyli oznacza to, że jeśli nasz pierwszy posiłek zjedliśmy o g. 8-mej, ostatni powinien być zjedzony najpóźniej do g. 20-tej.  Wprowadzane są tu między innymi zielone warzywa liściaste kapustne, tłuszcze, jajka, grzyby i kokosowy nabiał.

Faza druga
1800 kcal lub zgodnie z  zapotrzebowaniem. Ilość przyswajalnych węglowodanów netto 30-50 g dziennie
Faza ta ma na celu rozszerzenie naszej diety o najbardziej wartościowe produkty, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Trzeba pamiętać, że mają to być produkty o niskiej zawartości węglowodanów. Podstawą naszego żywienia dalej pozostają produkty z fazy pierwszej, natomiast wprowadzane są ryby, ekologiczne podroby, rośliny strączkowe i klarowane masło ekologiczne. W ciągu 8-12 powinniśmy zjadać 3-4 posiłki.

Faza trzecia
1800 kcal lub zgodnie z  zapotrzebowaniem. Ilość przyswajalnych węglowodanów netto 50-100-150 g dziennie i więcej
W tej fazie zwiększa się ilość węglowodanów, co oznacza powolne wychodzenie organizmu z ketozy odżywczej. Post i ketoza w dużym stopniu usprawniają nasz metabolizm, teraz organizm będzie pracował znacznie lepiej. Natomiast utrzymanie diety niskiej w węglowodany na zmianę z dietą katogeniczną, pozwoli nam utrzymać rezultaty, bez efektu jojo. W tej fazie wprowadzane jest ekologiczne mięso, nie zaleca się jednak jedzenia gotowych produktów, takich jak szynki, parówki czy kiełbasy. Możemy też jeść kasze pełnoziarniste. Są one dobrym źródłem węglowodanów, natomiast warto wybierać te bezglutenowe, na przykład kaszę gryczaną, jaglaną, owsianą czy też ryż. Kasze powinny być niepalone. Powoli wprowadzamy mleko i produkty mleczne, najlepiej pełnotłuste, ponieważ tłuszcz jest nośnikiem smaku i daje uczucie sytości. Według autorki książki najkorzystniejsze dla zdrowia jest mleko kokosowe lub orzechowe. 
W naszej diecie pojawią się też owoce. Najzdrowsze są te jedzone na surowo i najlepiej ze skórką. Można z nich przyrządzać koktajle z  dodatkiem warzyw, ziół czy nasion. Unikajmy natomiast soków czy przetworów zawierających glukozę i fruktozę. Przy wprowadzaniu owoców warto się kierować indeksem glikemicznym. Im niższy indeks, tym lepiej.
Po wyjściu z postu warto pamiętać o 1-2 dniowych tak zwanych przypominajkach, podczas których stosujemy dietę warzywno-owocową. Ograniczenie węglowodanów ma na celu pobudzenie naszego metabolizmu, ale nie może trwać wiecznie, dlatego po osiągnięciu oczekiwanego przez nas wyniku, wprowadzamy do codziennej diety produkty zawierające węglowodany. Natomiast aby utrzymać prawidłowy metabolizm, warto robić raz na jakiś czas przypominajki, redukując w naszym pożywieniu tłuszcze, białka i węglowodany.

Korzyści z wprowadzenia protokołu wyjścia
Według autorki Pauliny Borkowskiej, powyższy protokól wyjścia niesie za sobą następujące pozytywne zmiany w naszym organizmie:
  • lepszy stan odżywienia
  • redukcja stanów zapalnych
  • regulacja pracy układu trawiennego
  • zmniejszeniem chęci na słodkości i jedzenie przetworzone
  • większa energia
  • lepsza koncentracja umysłu
  • łatwiejszy metabolizm
  • spadek wagi


Print Friendly and PDF

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz