7/12/2019

Chłodnik jabłkowy z cynamonem

kremowa-jasna-zupa-z-zoltym-kwiatkiem

Piękne polskie lato mamy w pełni. Urlopy, wakacje, rodzinne wyjazdy, samotne eskapady, romantyczne wycieczki.... No i sady i warzywniki pełne naszych pysznych owoców i warzyw. Ciepłe dni nie zachęcają nas zbytnio do przebywania w kuchni przy przysłowiowych garach, ani jedzenia ciężkich i tłustych potraw. Dlatego dziś przychodzę do Was z pysznym przepisem, który spełnia te wszystkie kryteria. 
Chłodnik jabłkowy z cynamonem jest lekki, owocowy, robi się go z dosłownie trzech składników, więc będzie idealnym elementem Waszego letniego menu. Do jego przygotowania wykorzystałam moje ulubione Jabłka Grójeckie, które bardzo cenię za jakość i smak.


Jabłka Grójeckie i nieco historii
Królowa Bona w XVI wieku otrzymała w tej części kraju ogromne połacie ziemi i przeznaczyła je na królewską plantację drzew owocowych, w szczególności jabłoni Przez kolejne stulecia, za dekretem Zygmunta II Augusta jabłka z okolic Grójca lądowały na królewskim stole . W 1918 roku Jan Cieślak z Podgórzyc wybudował pierwszą przechowalnię owoców. Natomiast Po II wojnie światowej z inicjatywy profesora Szczepana Pieniążka powołano Instytut Sadownictwa i Kwiaciarstwa.
Obecnie na terenie Grójecczyzny uprawia się intensywne sady karłowe, które dostarczają ok. 40% krajowej produkcji jabłek, a intensywność upraw w niektórych gminach się nawet 70%.

Dlaczego warto jeść Jabłka Grójeckie?

Właściwości lecznicze jabłek znane są już od pokoleń.
  • Wysoka zawartość błonnika pokarmowego reguluje pracę jelit, chroniąc przed zaparciami i problemami trawiennymi. 
  • Pamiętajmy, by możliwie często jeść owoce ze skórką, ponieważ to właśnie pod skórką znajduje się najwięcej cennych flawonoidów. 
  • Jabłka mogą jeść osoby chore na cukrzycę (jabłka mają niski indeks glikemiczny), a zawartość błonnika reguluje poziom cukru we krwi.
  • Jabłka dostarczają niewiele kalorii, dlatego są przydatne w kuracjach odchudzających (jedno średnie jabłko to jedynie 70 kcal), a zawarte pektyny oczyszczają organizm z toksyn.
  • Jabłka zawierają wiele witamin (najwięcej witaminy C) i minerałów (głównie potas, fosfor, wapń, sód, magnez i żelazo).


Chłodnik jabłkowy z cynamonem
Czas przygotowania: 60 minut

Składniki:
  • 1000 g Jabłek Grójeckich Jonaprince
  • 800 g gęstego naturalnego jogurtu
  • ok. 5 łyżek cukru pudru
  • sok z cytryny
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • szczypta mielonego kardamonu
  • szczypta mielonych goździków


Wykonanie:
Jabłka obieramy, usuwamy gniazdka i kroimy w grubą kostkę. Wrzucamy do garnka o grubym dnie, dodajemy przyprawy i 2-3 łyżki wody. Garnek przykrywamy i podgrzewamy na małym ogniu, aż jabłka puszczą sok. Wtedy nieco podkręcamy temperaturę i gotujemy, aż jabłka będą miękkie. Odstawiamy do wystygnięcia.
Do dużego garnka wlewamy jogurt, dodajemy jabłka i wszystko bardzo dokładnie miksujemy. Chłodnik przyprawiamy cukrem - ilość podaję w przybliżeniu, bo wszystko zależy od tego jak słodkie są Wasze jabłka. Dodajemy sok z cytryny i dokładnie mieszamy.
Chłodnik podajemy dobrze schłodzony.





Print Friendly and PDF

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz