7/29/2017

Dżem z czerwonej porzeczki


Lipiec to pierwszy miesiąc lata, w którym zaczynamy robić przetwory. U mnie po truskawkach przychodzi pora na porzeczki.  Z reguły robię z nich galaretkę i dżem. W tym roku nastawiłam też nalewkę. Dziś zapraszam Was na dżem z czerwonej porzeczki. W chłodnych miesiącach będzie pysznym dodatkiem do naleśników,  tostów czy też do dań mięsnych - drobiu, dziczyzny czy wieprzowiny.



Parę słów o czerwonej porzeczce 
Dzięki bogatemu składowi chemicznemu owoce te posiadają właściwości oczyszczające, odświeżające, przeczyszczające, wzmacniające, odtruwające oraz tamujące krwawienia. Czerwone porzeczki zwiększają odporność organizmu, ponieważ zawierają duża ilość witaminy C. Dlatego też są źródłem  aktywnych przeciwutleniaczy, które pomagają zwalczać wolne rodniki niszczące komórki naszego ciała. Zapobiegają także namnażaniu się komórek nowotworowych i wspomagają pracę układu odpornościowego
Te małe czerwone kuleczki posiadają w swoim składzie dużą ilość pektyn, czyli rozpuszczalnego błonnika, który ogranicza w naturalny sposób wchłanianie zbyt dużej ilości cholesterolu we krwi, jak również cukru.
Porzeczki ułatwiają także pracę układowi moczowemu, ponieważ mają właściwości moczopędne. Owoce porzeczki zawierają również garbniki, które działają ściągająco oraz przeciwzapalnie na skórę i regulują wydzielanie sebum.
Pamiętajmy także, że jedząc porzeczki dostarczamy naszemu organizmowi  rzadkie mikroelementy takie jak: mangan, którego niedobór może powodować osteoporozę; bor, którego brak zmniejsza wchłanianie wapnia, fosforu oraz żelaza oraz jod, wpływający na prawidłową pracę układu hormonalnego.

Wartość odżywcza czerwonej porzeczki (w 100 g)
  • Wartość energetyczna - 65 kcal
  • Białko ogółem - 1.4 g
  • Tłuszcz - 0.20 g
  • Węglowodany - 13.80 g (cukier 7.37)
  • Błonnik - 4.3
  • Wapń - 33 mg
  • Żelazo - 1.00 mg
  • Magnez - 13 mg
  • Fosfor - 44 mg
  • Potas - 275 mg
  • Sód - 1 mg
  • Cynk - 0.23 mg
  • Witamina C - 41 mg
  • Tiamina - 0.040 mg
  • Ryboflawina - 0.050 mg
  • Niacyna (PP, B3) - 0.100 mg
  • Witamina B6 - 0.070 mg
  • Kwas foliowy - 8 μg
  • Witamina A – 42 IU
  • Witamina E - 0.10 mg
  • Witamina K - 11.0 μg
 Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Czerwona porzeczka w kuchni
Oczywiście najzdrowsze są surowe, ale nie każdy z nas lubi kwaskowe owoce, dlatego możemy je wykorzystać do przygotowania koktajli i kompotów. Możemy z nich przygotować różne desery: lody, galaretki, czy kisiel. Pyszne będą ciasta drożdżowe czy też ucierane, przepyszny też jest porzeczkowy sernik na zimno. Porzeczki możemy również zamknąć w słoikach, przygotujemy z nich galaretkę dżem,  sosy do mięs czy też nalewkę. Możliwości jest bez liku !

-------------------------------------------------------------
Dżem  z czerwonej porzeczki
Czas przygotowania: 180 minut
Składniki:
  • 1000 g czerwonej porzeczki
  • 700 g cukru
Wykonanie:
Borówki dokładnie myjemy. Wsypujemy do płaskiego rondla, zasypujemy cukrem i delikatnie rozgniatamy widelcem część owoców. Odstawiamy na 30 minut.
Rondel stawiamy na kuchence na małym ogniu i podgrzewamy owoce, bez przykrycia, przez około 60 minut. Odstawiamy do całkowitego wystygnięcia i znowu podgrzewamy na małym ogniu przez około 60 minut. Ponownie odstawiamy do całkowitego wystygnięcia. 
Jeśli dżem będzie gęsty, podgrzewamy go i gorący przekładamy do wyparzonych słoików. Dokładnie dokręcamy, stawiamy do góry nogami, przykrywamy ściereczką i zostawiamy do wystygnięcia.
Jeśli uznamy, że jednak dżem jest za rzadki gotujemy go przez kolejne 60 minut i dopiero wtedy wkładamy do słoików.


Print Friendly and PDF

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz