11/06/2017

Pasta z bakłażana z papryką



Moi czytelnicy doskonale wiedzą, że kocham bakłażana ! To pyszne, zdrowe i o pięknym kolorze warzywo jest nieocenionym składnikiem wielu potraw. Można go smażyć, dusić, gotować i grillować. Jednym z dań z bakłażanem w  roli głównej, które bardzo lubię, są pasty. Na blogu pojawił się już klasyczny mutabalajvar i zwykła pasta, natomiast dziś zapraszam Was na pastę z bakłażana z papryką. To pyszna wegańska pasta do smarowania chleba czy dodatek do grillowanych warzyw. Moją pastę dosyć mocno odparowałam, ale Wy zróbcie to wedle Waszego gustu.


Parę słów o bakłażanie
Bakłażan, oberżyna, czyli psianka podłużna, nazywana też gruszką miłości to fioletowe warzywo, swoim kształtem faktycznie przypominające nieco wydłużoną gruszkę. Bakłażan ma swoich zagorzałym wielbicieli, ale także przeciwników. A to ze względu na jego charakterystyczny smak, który nie każdemu przypada do gustu. Ja bakłażana kocham miłością pierwszą i niewinną za piękny kształt, cudny kolor błyszczącej skórki - o tym ciemnym i mocnym fiolecie mówi się kolor oberżynowy - i wspaniały smak. Natomiast moja rodzinka podchodzi do niego z dużą rezerwą...
Ojczyzną bakłażana są Indie, a w Europie pojawił się z pomocą Maurów, którzy najechali Półwysep Iberyjski. Jest bardzo lubianym i cenionym składnikiem dań kuchni orientalnej i śródziemnomorskiej. Co ciekawe bakłażan uprawiany jest w Polsce od XVI wieku, ale wtedy znany był tylko jako roślina ozdobna, dopiero w XIX wieku trafił na nasze stoły.
Bakłażan to doskonałe źródło błonnika, okazuje się, że zawiera go dwa razy więcej niż jabłko. Jest warzywem bardzo niskokalorycznym, zawiera tylko 20 kilokalorii w 100 gramach. W 90 procentach składa się z wody, a tylko 2 procenty to cukry. Natomiast trzeba pamiętać, że podczas smażenia bakłażan chłonie tłuszcz jak gąbka i wtedy już jest bardziej kaloryczny. Dlatego też warto bakłażana piec lub dusić, a nie smażyć na patelni. Jego piękna fioletowa skórka zwiera mnóstwo antycjanów, które mają działanie antyoksydacyjne, czyli krótką mówiąc hamują proces utleniania substancji drogocennych dla naszego organizmu.

Wartości odżywcze w 100 gramach

  • Wartość energetyczna - 25 kcal
  • Białko ogółem - 0.98 g
  • Tłuszcz - 0.18 g
  • Węglowodany - 5.88 g (w tym cukry proste 3.53 g)
  • Błonnik - 3.0 g
  • Witamina C – 2.2 mg
  • Tiamina – 0.039 mg
  • Ryboflawina – 0.037 mg
  • Niacyna - 0.649 mg
  • Witamina B6  - 0.084 mg
  • Kwas foliowy -  22 µg
  • Witamina A – 23 IU
  • Witamina E – 0.30 mg
  • Witamina K - 3.5 µg
  • Wapń – 9 mg
  • Żelazo - 0.23 mg
  • Magnez - 14 mg
  • Fosfor - 24 mg
  • Potas - 229 mg
  • Sód – 2 mg
  • Cynk - 0.16 mg
Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

proces utleniania substancji, które mają korzystny wpływ na zdrowie człowieka

proces utleniania substancji, które mają korzystny wpływ na zdrowie człowieka

Bakłażan daje nam bardzo dużo możliwości kulinarnych. Tak na prawdę to możemy z niego przyrządzić wszystko, oczywiście oprócz deserów. Możemy go upiec i potem wykorzystać do różnego rodzaju past czy smarowideł. Możemy go usmażyć, ugotować czy też udusić. Możemy go też zamknąć w słoiku.

Na blogu znajdziecie garść inspiracji:
-------------------------------------------------------------
Pasta z bakłażana
Czas przygotowania: 40 minut
Składniki:



Wykonanie:
Czosnek kroimy w plasterki i przesmażamy go na 1 łyżce oliwy, aż będzie szklisty. Z bakłażana zdejmujemy skórkę. Upieczone warzywa  kroimy na mniejsze kawałki, wrzucamy czosnek i dokładnie blendujemy. Przekładamy na patelnię, dodajemy pozostała łyżkę oliwy i redukujemy na bardzo małym ogniu, aż do uzyskania odpowiedniej konsystencji. 
Pastę solimy i pierzymy, dodajemy ocet do smaku.


Print Friendly and PDF

2 komentarze:

  1. pysznie, bardzo lubię pasty z bakłażanem, spróbuję i tej

    OdpowiedzUsuń